“Leerlingen vinden het prettiger om met Studyplanner
te plannen dan met een papieren agenda”


Interview met Linda Barnier – Docent en mentor van een brugklas, Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven

Sinds het begin van het schooljaar 2024-2025 maakt het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven gebruik van Studyplanner. Docent en mentor Linda Barnier deelt haar ervaringen met het plannen en begeleiden van brugklassers, en vertelt waarom de school is overgestapt op een digitale planner. Daarnaast gebruikt haar zoon, die op een andere school zit in Eindhoven, ook Studyplanner.



Hebben jullie eerder een planner gebruikt op school?
Ja, zeker. Ik ben al een aantal jaar mentor van de brugklas en we gebruikten altijd een papieren planner en agenda in één. Wij vinden het belangrijk om leerlingen te ondersteunen bij het plannen, omdat hun brein hier nog niet volledig op is voorbereid. Plannen is sowieso een uitdaging, en als mentor oefen je dit samen met je leerlingen.

Wat was jullie ervaring met een papieren agenda en planner?
We merkten dat het voor leerlingen onhandig was om dagelijks een papieren agenda mee te nemen. Sinds vorig jaar heeft elke leerling op onze school een laptop, waardoor we kritisch moesten kijken naar het gebruik van extra materialen. De combinatie van een laptop en een papieren agenda werkte niet goed. Leerlingen vonden het overbodig om huiswerk uit Magister over te schrijven in hun papieren agenda, waardoor het plannen vaak niet gebeurde. Magister is bij ons leidend, en uiteindelijk schreven ze het huiswerk vooral op omdat wij als mentoren dat vroegen, niet uit een eigen behoefte.

Waarom en hoe zijn jullie overgestapt naar Studyplanner?
Als docenten werken we al met digitale planners en dat bevalt goed. Ook onze afspraken staan digitaal. Als je leerlingen wilt voorbereiden op de toekomst, is een digitale agenda misschien wel een betere keuze.
Via een collega kwamen we in aanraking met Studyplanner. Tijdens een mentorbijeenkomst zag ik het voor het eerst, en ik vond het er direct overzichtelijk en gebruiksvriendelijk uitzien. Omdat leerlingen toch al met laptops werken, leek het ons logisch om hen ook digitaal te leren plannen. We hebben toen besloten een demonstratie bij te wonen en een pilot te starten.

Hoe verliep de pilot?
De pilot in mijn klas verliep erg goed. Leerlingen waren enthousiast, althans, degenen die al gewend waren om te plannen. Er zijn altijd leerlingen die niet plannen, dat was met de papieren planner ook zo. Maar over het algemeen kregen we positieve reacties, wat ons overtuigde om door te gaan met Studyplanner.

Had het mobiele telefoonverbod op jullie school invloed op de keuze voor Studyplanner?
Nee, niet direct. We zijn bezig ons beleid rondom telefoongebruik verder aan te scherpen en zitten in een overgangsfase. Op dit moment geldt het beleid: Thuis of in de kluis, maar in de pauzes en tussenuren mogen leerlingen hun telefoon wel gebruiken.
In de klas is de telefoon echter niet meer toegestaan. Het fijne aan Studyplanner is dat leerlingen prima op hun laptop kunnen werken en er thuis eventueel via hun smartphone mee aan de slag kunnen.

Kunnen de mentoren de leerlingen goed begeleiden?
De meeste mentoren zijn enthousiast. We zijn er allemaal fanatiek mee gestart. Het voordeel is dat we nu goed kunnen volgen hoe leerlingen plannen. Met één blik zien we wanneer ze voor het laatst hebben ingelogd, en ik check dat dan ook dagelijks. Als ik meer inzicht wil, kan ik de planning van individuele leerlingen bekijken.
Of je nu met een papieren of digitale planner werkt, begeleiding blijft noodzakelijk. Maar het is de moeite waard, want leren plannen is een essentiële vaardigheid. 

Wat vinden de leerlingen van Studyplanner?
Leerlingen vinden het prettiger dan een papieren planner en agenda. Het heeft echt toegevoegde waarde, omdat het aansluit bij hun digitale belevingswereld. Dat is eigenlijk heel logisch.
Toevallig kan ik ook meekijken met mijn zoon. Hij zit op een andere school, het Huygens Lyceum, waar ze ook Studyplanner gebruiken. Ik zie dat hij het regelmatig gebruikt, maar ook bij hem merk ik dat begeleiding belangrijk blijft. Tegelijkertijd geldt dat goed presterende leerlingen vaak minder behoefte hebben aan een strakke planning.

Hoe verliep de implementatie van Studyplanner?
Eigenlijk heel soepel. We hebben één keer een online demonstratie gevolgd. Studyplanner is intuïtief en eenvoudig in gebruik, zowel voor leerlingen als voor mentoren.

Wil je nog iets toevoegen aan dit gesprek?
Wat ik echt prettig vind, is dat het huiswerk uit Magister automatisch wordt overgenomen in Studyplanner. Dat is een enorme meerwaarde. Ik heb begrepen dat er nog doorontwikkelingen komen, zoals de mogelijkheid om privé-afspraken toe te voegen en terugkerende taken in te plannen. Dat lijkt me heel handig, omdat leerlingen zo nog beter kunnen structureren. Ik ben enthousiast over dit concept!